یونولیت پاشافوم

فوم پلی استایرن(یونولیت) :

پلاستوفوم در ایران بنام یونولیت شناخته می شودکه نام اصلی آن پلی‌استایرن انبساطی (Polystyrene) ویا پلاستوفوم می باشد.

بسته به کاربرد، چندین نام‌ تجاری و علمی برای یونولیت استفاده می‌شود که از معمول‌ترین آنها می‌توان به «پلی‌فوم» و «استایروفوم» اشاره کرد.

پلی استایرن، پلیمری است که از مونومر استایرن ساخته شده است، هیدروکربن مایعی که در واقع یکی از مشتقات نفتی است.

در دمای اتاق، پلی استایرن به صورت جامد و البته انعطاف پذیر است ولی در دماهای بالاتر می تواند ذوب شده و به صورت قالب هایی درآید.

استایرن یک مونومر آروماتیک است، بنابراین پلی استایرن هم یک مونومر آروماتیک است.

یونولیت نام شرکتی ست که با بیش از نیم قرن سابقه و تجربه در خدمت جامعه تولیدکنندگان ایران می باشد .

تولید شرکت یونولیت پلاستوفوم است که از ترکیب شدن پلی استایلن با گاز پنتان در مقابل یک مونومر به دست می آید . بنابراین یونولیت نام یک محصول نمی باشد .

 

فوم پلی استایرن یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلورهای ریز تشکیل شده است که در مجاورت با فشار و بخار منبسط می گردد و بعلت ساختار سلولی بسته در بلورهای پلی استایرن آلوارس فوم مقاومت خوبی در مقابل آب داشته و نیز در برابر فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می نماید .

بلوك هاي يونوليتي «پلي استايرن» مدتي است كه براي ساختمان سازي در کشور و در آپارتمان هاي بلند به دليل سبكي و كم هزينه بودن مورد استقبال انبوه سازان (بساز بفروش هاي سابق) قرار گرفته است.

پلی استیرن در سال ۱۸۳۹ توسط ادوارد سیمون کشف گریدید. و در سال ۱۹۵۹ بوسیله کمپانی کوپر پلی ستیرن انبساطی تولید گردید.

اين بلوك ها در دو نوع «قابل اشتعال» و «غير قابل اشتعال» در بازار عرضه مي شوند. وزن هر قطعه بلوك سيماني كه در ساختمان سازي به كار مي رود، ۱۵ كيلوگرم است، در حالي كه وزن بلوك هاي يونوليتي بسيار ناچيز است و تا اندازه بسيار زيادي موجب پايين آوردن وزن ساختمان مي شود.

با وجود پوشش نسوزي كه زير و روي اين بلوك را محصور كرده است، در صورت آتش سوزي در ساختمان، اين بلوك ها تنها تا ۲۰ دقيقه تاب مقاومت در برابر حرارت را دارند. ايمني اماكن مسكوني در برابر حريق و حادثه از جمله مواردي است كه بايد از نظر ايمني شهري مورد توجه قرار گيرد.

در ايمني يك ساختمان موارد زيادي نقش دارد كه مي توان به مصالح به كار رفته در آن به عنوان يكي از مهم ترين موارد اشاره كرد.

بلوك هاي «پلي استايرن» به دليل سبكي وزن خود، وزن نهايي ساختمان را كم مي كنند، به همين دليل در ساختمان سازي مورد استفاده قرار مي گيرند.

بلوك هاي مذكور نقش باروري ندارند و به همين دليل در برابر زلزله ايمن هستند.

اما اين بلوك ها، در برابر آتش به راحتي حجم خود را از دست مي دهند و تنها اشكال اين    بلوك ها، كمي مقاومت در برابر حرارت و شعله وري آنها است.

در صورتي كه از جنس مرغوب اين بلوك ها در ساختمان سازي استفاده شود، در برابر آتش مقاوم تر خواهند بود.

در ايران نه تنها اين نوع از مصالح ساختماني بلكه تعداد بي شماري از مصالح ساختماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه از استانداردهاي اجباري برخوردار نيستند و همچنان در ساختمان سازي به كار مي روند.

با توجه به بحران خيز بودن کشورمان در ساختمان سازي نبايد از بلوك هاي قابل اشتعال استفاده شود و نوع غيرقابل اشتعال اين بلوك ها نيز با رعايت ضوابط محدود شود تا از حريق هاي گسترده در ساختمان ها جلوگيري شود.

همچنين انبار و نگهداري اين مواد به دليل واكنش هايي كه ممكن است داشته باشند، بسيار خطرناك است و تاكنون شاهد مواردي از حريق انبار اين بلوك ها بوده ايم.

جالب اينكه اين بلوك ها برخلاف تصور و ذهنيت برخي از كارشناسان، به دليل يكپارچه نبودن در برابر ضربه كوبه اي اثرات مثبت ندارند و بر عكس در تقويت صدا اثرگذار خوبي هستند.

يونوليت جاذب صوتي بهتري نسبت به بتن است و عايق صوت برتري محسوب نمي شود و به همين دليل يونوليت به تنهايي تاثيري در افت صوت ندارد. به گفته كارشناسان تنها در صورتي كه بين ديوار دو جداره يونوليت به كار رود، افت صوتي افزايش مي يابد.

همچنين عايق هاي حرارتي هم به تنهايي عايق صوت نيستند و در صورتي كه داخل سيستم قرار بگيرند، مي توانند موجب كاهش صوت شوند.

فوم پلی استایرن(پلی استیرن ) (یونولیت) چیست ؟

یونولیت یا پلاستوفوم ماده ای است سفید رنگ و عایق رطوبت و صدا است که اولین بار توسط آلمان نازی در جنگ جهانی دوم برای ساخت پل های شناور روی آب ساخته شد.

فوم پلی استایرن یکی از فراورده های صنایع پتروشیمی بوده و شکل ظاهری آن از بلور های ریز تشکیل شده است که در مجاورت فشار و بخار منبسط می گردد به علت ساختار سلولی بسته در بلوک های پلی استایرن یونولیت مقاومت خوبی در مقابل آب داشته و نیز در مقابل فساد پذیری و رشد باکتری از خود محافظت می نماید امروزه با رشد و ترقي صنايع پتروشيمي ميهن عزيزمان شاهد افزايش روز افزون كاربرد‌هاي متنوع مواد پتروشيمي در امورات مختلف هستيم.

پلاستوفوم ماده اي سبك با قابليت هاي بسيار زياد مي باشد و عامه مردم آن را به اشتباه كائوچو (نوعي ماده طبيعي) ، ( آكاچو ) و يا (يونوليت) مي نامند.

 پلاستوفوم نوعي از مواد پليمري است كه يك نمونه از آن با نام پلي استايرن انبساطي و علامت اختصاري EPS شناخته مي‌شود و كاربردهاي متعددي در امور بسته بندي، عايق سازي، آموزشي، تبليغاتي و … دارد.

اين مواد با دانه بندي هاي ريز و درشت و با وزن حجمي گوناگون بصورت گرانول ، ورق و بلوك در اندازه ها و ضخامتهاي گوناگون در بسته بندي هاي تعدادي، قابل ارائه است.

همچنين با دستگاههاي برش توسط سيم داغ يا Hot Wireموجود در بازار، به اشكال و طرح هاي مختلف درمي‌آيد.

مونومر این پلیمر استیرن است. پلی استیرن ویژگی بلوری ندارد و بنابرین بسیار شفاف است.

تراکم حاقه های بنزنی متصل به زنجیر اصلی درشت مولکول مانع نظم ساختاری گشته و باعث مس شود پلی استیرن ماهیتا بی شکل باشد.با توجه به اینکه دمای گذار شیشه ای شدن پلی استیرن خیلی بالاتر از دمای معمولی است پلاستیک مفیدی است.

این ویژگی باعث می شود که پلاستیک    فوق العاده سخت و کمی شکننده باشد. شکننده , شفاف و صیقل است و چگالی آن حدود    09/1 – 04/1 g/ml است.

نور معمولی را تا حدود 90 درصد از خود عبور می دهد و ماده مناسبی جهت تهیه شیشه مصنوعی و ویترین ها در فضای بسته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *