ماده اولیه

ماده اولیه یونولیت پروپان است و در پتروشیمی به شکل جامد در آمده يونوليت اولا نام يك شركت در ايران است و اخيرا اين ماده را تحت عنوان پلاستوفوم (پلي استايرن انبساطي) نام مي‌برند.

روش تهیه

مخلوطی از 22 میلی لیتر اب مقطر و 36/0 میلی لیتر محلول سدیم فسفات 10% و 0 میلی لیتر امونیاک غلیظ را در بالن بریزید و بر روی هم زن مغناطیسی قرار دهید و با سرعت 100 – 60 دور در دقیقه هم بزند.

6 میلی لیتر اب مقطر و 75/0 میلی لیتر کلسیم کلرید 10% را به تدریج در طول 30 دقیقه به وسیله قیف جداکننده به بالن اضافه کنید.

این غمل باعت تشکیل کلسیم فسفات می شود که برای پخش مونومر در محیط به کار می رود. پس از اضافه کردن این مخلوط را داخل حمام اب 90 درجه سانتیگراد بگذارید و دمای بخاری و سرعت مگنت را تا انتهای واکنش ثابت نگه دارید.

به 10 میلی لیتر مونومراسیون تقطیر شده 4/0گرم بنزوئیل پروکسید اضافه کنید و پس از حل شدن این مخلوط را به وسیله قیف جداکننده در 10 دقیقه به مخلوط اضافه کنید.

پس از دو ساعت پلی استیرن حاصل را روی قیف بوخنر صاف کنید و پس از شستشو با اب یا کلریدریک اسید 2% در اتو 40 درجه سانتیگراد خشک کنید.

خواص پلاستوفوم

حدود 97 درصد از حجم پلاستوفوم از هوای حبس شده بین سلولهای پلاستوفوم تشکیل شده است که همین موضوع باعث می شود عایقی بسیار عالی و سبک بوجود آید .

(هوا یکی از بهترین عایق هاست) و به همین دلیل برای عایق نمودن ساختمان ها در مقابل گرما , سرما و صدا از پلاستوفوم استفاده می شود و به دلیل سبک بودن و ضربه گیری بهترین گرینه جهت بسته بندی تولیدات می باشد.

همچنان پلاستوفوم می تواند در کشاورزی و در ورزش های تفریحی (موج سواری , دوچرخه سواری و … ) و کشت بدون خاک گلخانه ای و در راه اهن و جاده سازی (جلوگیری از یخ زدن سطح زیرین جاده ها) و در صنایع هواپیما سازی و اتومبیل سازی (جهت عایق نمودن از نظر صدا) مورد استفاده قرار گیرد 

کاربرد عمده پلاستوفوم در صنایع مختلف

1- خانه های پیش ساخته

2- در ایجاد عایق در برابر سرما / گرما و صدا

3- زیرسازی راهها و محافظت از یخ زدن بدنه جاده و راه آهن

4- لوح های نما / سقف کاذب و تیرچه بلوک فومی

5- اجسام شناور بر سطح دریاها / وسایل نجات غریق و استخرها

6- سردخانه و یخچال سازی

7- بسته بندی مواد غذایی ، میوه ، ماهی و …

ویژگی های بلوک پلاستوفوم

1- برش در سایز های مختلف و دلخواه شما با دستگاه CNC :

ابعاد به سانتیمتر :

20 × 70 × 200

20 × 50 × 200

20 × 5/66 × 100

25 × 70 × 200

25 × 50 × 200

25 × 5/66 × 100

و با وزن مخصوص 15/3 Kg/m و پوشش کامل 1000 متر مربع بنافقط با یک تن بلوک .

 

2- کاهش 30 % حجم بتن :

الف ) با توجه به مجوف بودن بلوکهای سنتی در ابتدا و انتها و قسمت کلاف میانی (jost) چهار طرف سوراخهای بلوک پر از بتن میگردد . در حالیکه بلوک آلوارس فوم به دلیل توپر بودن مانع از هدر رفتن بتن می گردد .

ب ) کاهش میزان چاله تیرچه ها به دلیل افزایش تیرچه ها با 70 و 60 سانتیمتر .

ج) حجم بتن فونداسیون ، ستون و پوترها به دلیل کاهش وزن سقف .

3- کاهش مصرف فولاد :

استفاده از بلوکهای سقفی آلوارس فوم در ساختمان سازی به دلیل وزن اندک سقفها بهره وری بیشتر از آهن آلات را میسر می سازدو حداقل 20 % کاهش وزن آهن آلات را به همراه خواهد داشت .

4- کاهش مصرف تیرچه :

به دلیل افزایش فاصله تیرچه از 40 سانتی متر به 50 الی 70 سانتیمتر از مصرف حداقل 20 % الی 40 % تیرچه اضافی جلوگیری می شود .

5- صرفه جویی در میزان قاب بندی :

نیازی به قاب بندی خاص نمی باشد و به دلیل برش آسان امکان پوشش کناره ها را دارد .

6- حذف اندود گچ و خاک :

امکان حذف اندود گچ و خاک و در نتیجه صرفه جویی در وقت و قیمت تمام شده و بار مرده سقف را دارا می باشد .

7- ایمن در مقابل آتش سوزی :

نوع غیر قابل اشتعال f-grode شعله ور نمی گردد و در نتیجه از گسترش آتش سوزی جلوگیری می کند و EPS در اثر سوختن تبدیل به گاز CO2 و آب می گردد و مواد افزودنی موجود در آن در حد صدم درصد می باشد .

8- حمل و نقل آسان :

سهولت بالا کشیدن در ارتفاع و امکان بکارگیری در مناطق صعب العبور بدون نیاز به کارگران متخصص و اینکه حمل و نقل بلوک با هزینه اندک صورت می گیرد – قابلیت نصب آسان دارد – انعطاف پذیر و بدون ضایعات است و باعث صرفه جویی در مصرف بلوک می شود.

9- کاهش هزینه های تهویه مطبوع :

هزینه تهویه مطبوع ساختمان در تابستان و زمستان کاهش یافته و مصرف انرژی کمتر اعم از سوخت فسیلی و برقی و افزایش عمر مفید ساختمان و دستگاههای تأسیساتی .

10- ضربه پذیر :

مانند بلوکهای سنتی ترد وشکننده نیست و درهنگام بتن ریزی ضربه های وارده را جذب می کند.

11- مقاوم در برابر آب و رطوبت :

آب و رطوبت محیط تأثیری در فرم و ظاهر اولیه بلوکها نمی گذارد .

 

12 – عایق صدا :

عایق صوت و عامل رفاه بیشتر در ساختمانهای مسکونی و درمانی است .

 

13 – جلوگیری از نفوذ حشرات :

مقاوم در برابر نفوذ حشرات و میکروارگانیسم ها می باشد – افزایش ایمنی ساختمان در برابر زلزله موجهای انفجار آوار ناشی از تخریب سقف در اثر زلزله و حوادث قهریه .

توصیه شده در نشریه استاندارد 94 سازمان برنامه و بودجه :

امروزه عواملی چون بارگذری – جنس زمین – سفره های زیرزمینی – گسلها و حرکات تکتونیکی زمین و عوامل دیگر باعث جابجایی و تغییر شکل سازه های سنگین می شود . بلوک پلاستوفوم باعث کسر 18000 کیلوگرم جرم در هر 100 متر مربع سقف می شود و شیره و دوغاب بتن را به خود جذب نمی کند و آب بتن را هدر نمی دهد و باعث عمل آوری طبیعی و باعث حفظ خواص بتن می شود .

ویژگی ها

مقاومت مكانيكي لازم:

حداقل مقاومت بلوكهاي توليدي در برابر بارهاي حين اجرا بايد برابر با 200 كيلوگرم به ازاي هر 30 سانتي متر طول بلوك باشد. اين بار بايد در نواري به عرض حداكثر 7 سانتي متر در وسط بلوك اعمال شود.

 تذكر:

آزمايشها نشان مي دهند كه به علت تفاوتهاي موجود در مواد اوليه و فرآيند توليد، چگالي دقيقي براي كسب مقاومت مذكور در فوق نمي توان مشخص كرد. معهذا به عنوان يك راهنماي كلي انتظار مي رود كه درصورت توليد مناسب، بلوكهاي با عرض 50 و ارتفاع 25 سانتي متر بادانسيته حدودkg / m ^ 3 (14-13)مقاومت مورد نظر كسب شود. ضمنا با فرض شرايط يكسان از نظر مواد اوليه، فرآيند توليد و ضخامت بلوك، هر چه كه عرض بلوك افزايش يافته يا ارتفاع آن كاهش يابد، به چگالي بيشتري براي كسب مقاومت لازم نياز خواهد بود.شرط مقاومتي بيان شده در فوق براي هر دو نوع بلوكهاي توپر و توخالي صادق است. براي بلوكهاي داراي حفره به منظور برآورده شدن الزامات مقاومتي توصيه مي شود كه حداقل ارتفاع بلوك 25 سانتي متر باشد. اين بلوكها در وسط بايد داراي تيغه عرضي باشند. استفاده از بلوكهاي با طول كمتر از 30 سانتي متر ممكن است خطر شكست بلوك را در پي نداشته باشد. لذا به مصرف كنندگان توصيه مي شود از به كار بردن بلوكهاي با طول كمتر خودداري نمايند.

 

 

مشخصات ظاهری

بلوكها بايد داراي ظاهر سالم و يكپارچه باشند. سطح بلوك بايد نسبتا صاف باشد و بين دانه هاي پلي استايرن فاصله مشخص ظاهري وجود نداشته باشد. لازم است تا نام توليد كننده، كند سوز بودن محصول و چگالي متوسط آن بر روي تمام بلوكهاي توليدي كارخانه حك يا چاپ شود.

عايق داخل پانلها

اين دو سطح مشبك فولادي ماده عايقي از جنس پلي استايرن كند سوز ( گريد F ) و ياعايق هاي شناخته شده ديگر با ضخامت هاي مناسب قرار دارد كه كاربرد اين عايقها در جلوگيري از تبادل حرارت و برودت و صدا به تناسب موقعيت ساختمان – عملكرد خوبي دارد و در آزمايشات انجام شده بر روي يك قطعه پانل كه شرايط مناسب ساخت و نصب و بتن پاشي را گذرانيده باشد نشان داده است كه ديوار 10 سانتي متري ( شبكه 5/7 با عايق 6 سانتي متري پلي استايرن و اندود سيماني طرفين ) معادل 60 سانتي متر ديوار آجري خاصيت عايق بودن را دارا است.

کاربرد:

در ساختمان

پانل را مي توان جهت ديوارهاي محيطي و جداكننده هاي داخلي ساختمانها به كار گرفت بيشترين كاربرد اين محصول در ساختمان هاي مرتفع مي باشد زيرا در طراحي و ساخت چنين ساختمانهايي كاهش منطقي وزن مصالح ( بار مرده ) مد نظر است كه با استفاده از اين محصول دستيابي به اين مهم مقدور مي گردد زيرا وزن يك متر مربع ديوار آجري 22 سانتي متري با ملات ماسه سيمان و اندود طرفين بيش از 450 كيلوگرم مي باشد در اندودهاي ( از نوع سبك ) طرفين كمتر از 100 كيلوگرم وزن دارد و طبعا به كار گيري پانل كاهش بار مرده ساختمانهاي بلند مرتبه را به طرز چشم گيري موجب مي گردد با پانلها مي توان ساختمانهاي يك يا دو طبقه را بدون استفاده از اسكلت فلزي بنا كرد و به عنوانپانل را مي توان جهت ديوارهاي محيطي و جداكننده هاي داخلي ساختمانها به كار گرفت بيشترين كاربرد اين محصول در ساختمان هاي مرتفع مي باشد زيرا در طراحي و ساخت چنين ساختمانهايي كاهش منطقي وزن مصالح ( بار مرده ) مد نظر است كه با استفاده از اين محصول دستيابي به اين مهم مقدور مي گردد زيرا وزن يك متر مربع ديوار آجري 22 سانتي متري با ملات ماسه سيمان و اندود طرفين بيش از 450 كيلوگرم مي باشد در اندودهاي ( از نوع سبك ) طرفين كمتر از 100 كيلوگرم وزن دارد و طبعا به كار گيري پانل كاهش بار مرده ساختمانهاي بلند مرتبه را به طرز چشم گيري موجب مي گردد با پانلها مي توان ساختمانهاي يك يا دو طبقه را بدون استفاده از اسكلت فلزي بنا كرد و به عنوان ديوارهاي باربر تقسيم كننده و همين طور سقف از آن بهره گرفت. پانل به جهت خود ايستا بودن در اجراي ديوار بلند سالن هاي سوله و سيلوها و آشيانه هاي هواپيما كاربرد موثر و مطمئن دارد.

در ویلا سازی

پانل ها به جهت سبك بودن و حمل آسان آن در مناطق صعب العبور قطعه اي كاملا مفيد جهت ويلاسازي و انبوه سازي مي باشد. ايستايي و مقاومت بالاي سيستم موجب مي شود كه    ساختمان هاي يك تا دو طبقه را بدون استفاده از اسكلت فلزي بنا كرد و اجراي سقف مسطح و شيبدار و گنبدي و … از قابليتهاي كم نظير اين قطعه مفيد ساختماني مي باشد. ديوار و سقف عايق دار ويلاهاي احداثي موجب صرفه جويي انرژي بوده و پايداري بنا در برابر زلزله فرايند ويژه سيستم است.

در صنعت نفت و پتروشيمي و آب و فاضلاب

ايجاد حفاظ بتني مسطح عايق دار بر روي جداره خارجي مخازن فلزي مواد نفتي و آمونياك همچنين منابع فلزي و يا بتني آب و فاضلاب نيز يكي ديگر از ويژگيهاي منحصر به فرد پانل     مي باشد ساخت مخازن هوايي آب مصرفي شهرها و روستاها در نقاط گرمسير و يا سردسير كشوربا پانلها موجب صرفه جويي در مصرف آب و انرژي خواهد بود.

در ساختمانهاي بلند مرتبه

استفاده از پانل ها در ساختمان هاي بلند مرتبه به عنوان ديوارهاي محيطي و مياني به جهت سبك بودن نسبت به ساير مصالح و بار مرده ساختمان را به طور چشمگيري پايين آورده و در نتيجه فونداسيون و اسكلت با كاهش قابل توجهي رو به رو خواهد بود.سهولت بالا كشيدن قطعات در ارتفاع و دستيابي به فضاي مفيد بيشتر و حذف كنده كاري و تخريب تاسيساتي حذف گچ و خاك و عايق مناسب صوتي و حرارتي و برودتي، حذف نعل درگاه و سرعت در اجرا و در نهايت بازگشت سرمايه گذاري در كوتاهترين زمان از ديگر مزاياي استفاده از سيستم ساختماني پانل در بلند مرتبه سازي مي باشد كاهش مصرف انرژي و پايداري اطمينان بخش ساختمان در برابر زلزله را نبايد فراموش نمود.

در عایق بندی حرارتی و رطوبتی

يكي ديگر از مشكلات اساسي كه دراكثرسازه ها به چشم مي خورد مشكل نم و رطوبت مي باشد كه در بعضي مواقع خسارات جبران ناپذيري را به سازه ها و ساختمان وارد مي نمايد و يكي از راهكارهاي مقابله با آن عايقكاري رطوبتي مي باشد.در ايران با توجه به اقليم و آب و هوا و نيز وجود منابع عظيم نفتي متداولترين عايق رطوبتي قير و گوني مي باشد كه با پيشرفت تكنولوژي اين روش جاي خود را به عايقهاي پيش ساخته داده است. اما با پيشرفت علوم و نيز گراني مواد نفتي و قير در بعضي موارد عايقهاي پيش ساخته نيز مقرون به صرفه نبوده و مهندسان را به آن داشت تا از مواد شيميايي جهت عايق بندي سازه استفاده كنند كه هم از نظر اقتصادي و هم از نظر كيفيت و كارايي بتواند با ساير عايقها رقابت كند. بعد از تحقيقات متعدد مهندسان موفق شدند كه با استفاده از رزينهاي اكريلاتي و استايرني كه با آب حل مي شود، عايق رطوبتي جديدي بسازند كه صورت يك لايه mm1 روي سطوح مورد نياز اجرا مي شود و انعطاف پذيرنيز مي باشد.

درسوله و سيلو و سازه هاي بلند

1-سرعت اجراي بالا

2- وزن كم ديوار (kg/m^2200 )و تاثير آن در كاهش وزن اسكلت و كاهش مقاطع شناژ و فونداسيون  .

3- كاهش ضخامت ديوار ازcm45 (اندود سيمان + cm35 ديوار )به cm15 .

4 – خاصيت جذب انرژي و نيروي ارتعاش و ضربه ماشين آلات و جرثقيل هاي مورد استفاده در سالن .

5- ضريب هدايت حرارتي پائين و تاثير آن بر كاهش پرت حرارتي .

6- شاخص كاهش موارد بالا نسبت به ديوارهاي مشابه و كم نمودن آلودگي صوتي و جلوگيري از انتقال صوتي دستگاهها.

7- قابليت اجرايي پانل براي ديوارهاي بلند تا ارتفاع 9  متر و دهانه 6 متر بي نياز مهاربندي جانبي و آهنكشي اضافي (ساپورت).

8-كمك به سازه ساختمان در جهت تحمل نيروي جانبي.

9-پايداري سيستم پوما در برابر طوفان و زلزله هاي مخرب.

10-امكان اجراي سقف كاذب سالنها با سيستم پانل در نتيجه باكس (box) شدن سالن به ويژه در كارخانه هاي توليد مواد غذايي وبهداشتي و پزشكي .

ضوابط فنی

ضوابط فني پيشنهادي مركز تحقيقات ساختمان و مسكن براي استفاده از بلوك سقفي پلي استايرين منبسط شده در ساختمان بلوك هاي پلي استايرين سقفي در صورتي عملكرد مناسب و قابل قبول خواهند داشت كه مواردي از قبيل ايمني در برابر آتش، رواداري هاي ابعادي، مقاومت مصالح (كه مي تواند با دانسيته مصالح ارتباط داشته باشد ) و شكل هندسي مناسبي در آن رعايت شده باشد.

الزامات ايمني در برابر آتش استفاده از انواع معمولي ( قابل اشتعال ) بلوك پلي استايرين منبسط شده ممنوع بوده و تنها استفاده از انواع كند سوز شده ( fire retarded ) مجاز مي باشد.

با توجه به نتايج آزمايشهاي انجام شده، اتصال مستقيم اندود به بلوك با هر شكل هندسي ( اعم از معمولي يا داراي انواع شيار ) به هيچ وجه مجاز نبوده و ضرورتا بايد از اتصالات مكانيكي مهار شده به تيرها و تيرچه ها ( نظير سيستم رابيتس ) استفاده شود.

در صورت وجود هر گونه ديوار مقاوم حريق درساختمان (مانند ديوار بين آپارتمانها درمجموعه هاي مسكوني)، اين ديوارها بايد از لايه بلوكهاي پلي استايرن عبور كرده و تا زير سقف سازه اي ( يعني زير تيرچه يا بتن ) امتداد داشته باشند يا به طورمناسب ازمصالح حريق بند استفاده شود،به گونه اي كه بلوك هاي پلي استايرن در اين قسمت بين دو فضاي مجاور پيوستگي نداشته باشند و از گسترش حريق احتمالي بين دو فضايي كه به وسيله ديوار مقاوم حريق جداشده اند، جلوگيري گردد.

انبار كردن بلوكها در كارگاه ساختماني

 توصيه مي شود كه بلوكهاي پلي استايرن منبسط شده در محل كارگاه ساختماني به دور از هر گونه مواد قابل اشتعال (نظير رنگها، حلالها يا زباله هاي قابل اشتعال ) نگهداري شوند.

محل نگهداري بايد به گونه اي باشد كه از احتمال ريزش يا تماس براده هاي داغ يا جرقه هاي ناشي از جوشكاري يا هر گونه شيء داغ ديگر با بلوكها در كارگاه ساختماني پيشگيري شود.

توصيه مي شود كه محل انبار اصلي بلوكها حتي الامكان به دور از محل عمليات ساختماني باشد تا از سرايت هر گونه شعله يا حريق احتمالي به محل انبار اصلي جلوگيري شود.

نحوه اجرا

الف-1- بافت شبكه هاي فلزي با استفاده از مفتولهاي  مقاوم با ضخامتهاي 5/2، 3و4 ميليمتر در طول 3وعرض 1 متر با چشمه هاي پنج سانتي متر.(ضخامت و اندازه ها در صورت نياز قابل تغيير مي باشد.)

الف-2- توليد و برش فوم از جنس پلي استايرن در ضخامتهاي مورد نياز وابعاد  شبكه هاي فلزي بافته شده .

الف-3- قرار دادن قطعات فوم ها بين شبكه هاي بافته شده و اتصال آنها به يكديگر با استفاده از مفتولهاي اشاره شده بصورت شبكه هاي فضايي و با فواصل ،5/7،10 ودر صورت لزوم       اندازه هاي مورد نياز توسط ماشين آلات مربوطه.قطعات پانل ها با قرار گرفتن در كنارهم مطابق نقشه ها و اندازه هاي مورد نظر توسط شبكه هاي اتصال ساده، گونيا و u شكل و متناسب با محل مصرف با استفاده از بست هاي مخصوص كه براي اين كار طراحي شده يا سيم نرم آرماتور بندي به يكديگر بسته مي شوند.

در محل بازشوها (دربها و پنجره ها )بمنظور تقويت و حفظ يكپارچگي ديوار،اطراف آنها با شبكه اتصال ساده بصورت قاب دور پنجره و درب ، روي پانل بسته مي شود.لوله كشي هاي آب و برق پس از نصب پانل با استفاده ازفضاي بين فوم وشبكه فلزي انجام شده و در مواردي كه قطر لوله ها بيشتر از فاصله موجود باشد و ضرورتاً مفتول شبكه فلزي در طول مسير لوله ها قطع مي گردند، پس از اجراي لوله ها بايستي روي آنها با شبكه هاي اتصال ساده پوشانده شود.

ب- بتن پاشي روي پانل ها : پس از اتمام مرحله نصب پانل ها ، چهار چوب درب ها ، قاب و پنجره ها ، لوله كشي آب و برق انجام كنترل نهايي و اطمينان از صحت وتكميل كليه مراحل نصب ، عمليات بتن پاشي روي پانل ها با استفاده از پمپ هاي بتن پاش يا دستگاه شات كريت و در صورت عدم وجودآن بصورت دستي و با روش سنتي در سه مرحله انجام مي گردد.

درصورتيكه نماي داخلي يا خارجي اين ديوارها نصب سنگ ، آجرنما، كاشي ، سراميك و… مدنظر بوده و اجراي آن با دوغاب ريزي پشت كار همراه باشد ، بايستي پس از اولين مرحله بتن پاشي و قبل از اينكه مفتولهاي شبكه فلزي پانل ها كاملا در داخل بتن قرارگيرند نماسازي با مصالح موردنظر  با روشهاي خاص خود صورت گيرد پس از نصب سنگ ،كاشي و سراميك و اتمام سيمان كاري آستر ساير قسمتها كه بايستي حداقل 5/2   سانتي متر روي شبكه هاي فلزي پانل ها را پوشش نمايد، نازك كاري با استفاده از گچ ،سيمان تخته ماله اي و … با حداقل ضخامت روي سطوح آماده شده امكان پذير مي باشد.

مزایا

1- سبكي ديوارهاي ساخته شده از پانل در مقايسه با ديگر مصالح. 

2- سرعت حمل ونقل و سهولت بالا كشيدن پانلها در ارتفاع.

3- مقاومت زياد در برابر نيروهاي برشي ناشي از زلزله .

4- عايق در برابر حرارت و برودت و رطوبت و صدا.

5- مقاوم در برابر آتش سوزي بعلت وجود قشرهاي بتني طرفين پانل.

6- نفوذ ناپذيري ساختمان دربرابر حشرات.

7- امكان حمل و بكارگيري پانل در مناطق صعب العبور جهت احداث ساختمان بدون نياز به كارگردان متخصص.

8- دستيابي به فضاي مفيد بيشتر بعلت ضخامت ناچيز ديوارهاي پانل .

9- آزادي عمل در اجراي طرحهاي متنوع و بعلت انعطاف پذيري قطعات پيش ساخته پانل .

10- صرفه جويي در هزينه پي سازي و اسكلت ساختمان هاي بلند مرتبه بدليل وزن اندك سقف و ديوار پانل .

 11- صرفه جويي در هزينه تهويه مطبوع ساختمان در تابستان و يا زمستان بدليل جلوگيري از تبادل حرارت و يا برودت و در نتيجه صرف انرژي كمتر اعم از مواد سوختني و يا برق .

  12- افزايش عمر مفيد ساختمان و دستگاههاي تاسيساتي آن .

  13- عدم نفوذ نسبي آلودگي صوتي و ايجاد آلودگي صوتي و ايجاد آرامش براي ساكنين ساختمان در شهرهاي بزرگ.

14- بازگشت سرمايه گذاري در امور ساختمان سازي در كوتاهترين زمان.

  15- عبور دادن لوله هاي آب و فاضلاب و برق و تلفن به سادگي از زير شبكه پانل و نصب چهار چوب درها و كلاف فلزي پنجره ها قبل از بتن پاشي و كلا اجراي تاسيسات ساختمان با كمترين هزينه .

  16- عدم نياز به كنده كاري و تخريب تاسيساتي ديوارها و سقف در نتيجه عدم انباشت نخاله كه صرفه جويي در هزينه و وقت را بدنبال دارد.

 17- پس از بتن پاشي طرفين پانلها با ضخامت حداقل 4 سانتي متر سيستم بي نياز از گچ و خاك بوده كه با اجراي چند ميليمتر پلاستر گچ سفيد كاري ديوارها و سقف آماده براي نقاشي خواهد بود.

18- حذف نعل درگاه در سيستم پيشرفته پانل .

19- حمل و نقل پانلها با هزينه كم صورت ميگيرد بطور مثال يكدستگاه تريلر قادر است بيش از 10000 متر مربع پانل تيپ 1 ديواري پوما را حمل نمايد.

20- استفاده از ديوارو سقف پانل در ساختمان سازي بهره وري مناسب آهن آلات مصرفي را موجب مي گردد .به طورمثال با صرف 17 كيلو گرم فولاد در هر متر مربع ساختمان بصورت مفتول و ميلگرد مي توان يك واحد مسكوني يك طبقه را بنا كرد .

 21- عايق پلي استايرن كه در توليد پانلها بكار ميرود از نوع كند سوز (گريد f) مي باشد كه پس از نصب و سيمكاري طرفين پانل با ضخامت 5 سانتيمتر ديوار تا 2 ساعت در مقابل آتش سوزي مقاوم خواهد بود.

معایب

اسفنج پلي استايرن داراي نقاط ضعفي نيز مي باشد ،از جمله مي توان شكست مكانيكي ترد، ضعف آن در برابرحلال ها ،برخي چسب ها و رنگ ها ،ضعف در برابر سوخت ها ،دوام پايين در برابر شرايط محيطي خارجي و مهم تر از همه رفتار خطرناك ان دربرابر آتش را نام برد .

لذا استفاده از اين محصول بايد تحت ضوابط و ويژگي هاي فني مناسب صورت گرفته و ازتبديل آن ها به يك عامل خطرناك درساختمان جلوگيري كرد.

مشخصات ظاهری

بلوکها باید دارای ظاهر سالم و یکپارچه باشند . سطح بلوک باید نسبتاً صاف باشد و بین دانه های پلی استایرن فاصله مشخص ظاهری وجود نداشته باشد.

لازم است تا نام تولید کننده، کندسوز بودن محصول، حداقل چگالی و اندازه های طول، عرض و ضخامت بلوک بر روی تمام بلوک های تولیدی کارخانه حک یا چاپ یا برچسب شود.

در صورت استفاده از چاپ یا برچسب، ا ین کار باید به نحو تثبیت شده صورت گیرد، به گونه ای که امکان پاک شدن یا برآمدن ساده در حین نقل وانتقال یا سوءاستفاده توسط افراد وجود نداشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *